Terug naar de homepage


   
Hot News


Navarra: Negende plaats in Pro-klasse voor Menten
In Navarra, Spanje, stond afgelopen weekend de seizoensafsluiter van de Blancpain Endurance Series op het programma. Voor de tweede keer dit seizoen tekent Jos Menten present, opnieuw voor het team van de Duitse Lamborghini-specialist Hans Reiter. Eerder dit jaar kroop de coureur uit Haelen al achter het stuur van de bolide met startnummer 24. In de 24 uur van Spa waren Menten en co ontzettend sterk onderweg. In het eerste wedstrijdkwart was de Gallardo een vaste waarde in de top-vijf algemeen. In Spanje waren de toeschouwers opnieuw getuige van een bloedsnelle Lamborghini Gallardo LP600+. Menten deelt in Navarra het kuipje van de Lamborghini met zijn landgenoot Peter Kox en de Italiaan Stefan Rosina.

In de eerste vrije training wordt meteen duidelijk dat de Lamborghini van Reiter Engineering zeer sterk presteert. “Zonder te forceren hebben we de besttijd kunnen neerzetten. Dat geeft zeker vertrouwen voor de rest van het weekend”, opent Jos Menten zijn relaas. In de Pre-Qualifying sessie gaan Menten, Kox en Rosina op zoek naar het fine-tunen van de afstelling, zonder te jagen op snelle chrono’s. Het Reiter-trio laat de twaalfde chrono optekenen. “Het veld is hypercompetitief. De verschillen zijn werkelijk miniem. Het verschil tussen de top-tien bedraagt amper één seconde. De top-dertig wordt door twee seconden gescheiden. Het gaat hier dus om honderdsten en duizendsten van seconden”, merkt Menten op.

Om 11u00 springen op zondagmorgen de lichten op groen aan het einde van de pitlane voor de kwalificatiesessie. In moeilijke omstandigheden toont Peter Kox opnieuw de snelheid van de Lamborghini door de voorlopige poletijd neer te zetten. Pas enkele seconden voor het vallen van de vlag worden Menten, Kox en Rosina naar de tweede plaats verstoten door de McLaren van Hexis Racing. “Een uitstekende uitgangspositie voor de wedstrijd”, aldus Jos Menten. “Het is belangrijk om hier niet in de buik van het peloton te starten. Toch hebben we ons lot niet in eigen handen. Al in de kwalificaties begon het licht te regenen, en voor de wedstrijd worden ook regenbuien voorspeld. Een regenrace is altijd bijzonder. Het kan dus nog alle kanten uitgaan”, blikt Menten vooruit op de race.

Stefan Rosina neemt om 14u30 de start en kan zijn tweede positie handhaven. Stelselmatig wordt de druk op de Lamborghini-rijder echter opgevoerd. Halverwege zijn stint moet hij een eerste maal een positie prijsgeven. Niet veel later gaan nog enkele plaatsen verloren. Na 55 minuten wedstrijd is het de beurt aan Jos Menten om de Italiaanse bolide de sporen te geven. Menten krijgt meteen een moeilijke stint voorgeschoteld. De voorspelde regen valt met momenten met bakken uit de hemel. In die verraderlijke omstandigheden is de 31-jarige Nederlander regelmatig de snelste coureur op de baan. “Ik voelde me goed, en de wagen gaf vertrouwen. We hadden wat posities verloren en dankzij de regen kregen we opnieuw wat aansluiting met de top-vijf. 65 minuten voor het einde van de race ben ik de pits ingedoken om het stuur door te geven aan Peter. De tijd was immers rijp om over te schakelen op regenbanden. Peter kon ook nog wat plaatsen goed maken, maar toen werd onze opmars gestopt door de Safety Car”, aldus Menten.

Met nog een 40-tal minuten te gaan vindt de wedstrijdleiding het te gevaarlijk. Wegens aquaplaning wordt de Safety Car de baan opgestuurd. Kox neemt nog een gok door de pits in te duiken voor een setje vers regenrubber met hogere bandenspanning, maar het mag niet baten. De wedstrijdleiding geeft de race niet meer vrij, en vijf minuten voor het einde wordt zelfs de rode vlag bovengehaald: “De laatste pitstop was vooral strategisch interessant. Indien de race opnieuw was vrijgegeven, hadden we snel temperatuur in de banden kunnen opbouwen. Meer temperatuur betekent ook meer grip in zulke koude en natte omstandigheden. Jammer genoeg bleef het bijzonder hard regenen, en besloot de wedstrijdleiding om de race te stoppen. We finishen op een elfde plaats algemeen, negende in de Pro-klasse. We blijven dus op onze honger zitten. De Lamborghini was echter opnieuw bloedsnel, en ik ben blij dat ik opnieuw deel mocht uitmaken van het team van Hans Reiter”, sluit Menten af.
 
« Terug 14-10-2012
Agenda
13/04/2013 - DTM 4 Stunden rennen
    preview | review
27/04/2013 - ACAS H&R-Cup
    preview | review
19/05/2013 - 24 Hours Nurburgring
    preview | review
22/06/2013 - Simfy Trophy
20/07/2013 - Reinoldus-rennen
27/07/2013 - 24 Hours of Spa
    preview
24/08/2013 - Ruhr-Pokal
14/09/2013 - DMV Grenzlandrennen
28/09/2013 - Barbarossapreis
12/10/2013 - 250-Meilen-Rennen
26/10/2013 - Münsterlandpokal
Design & development: i-Minded © 2001 - 2024 Jos Menten Racing